HABER7
Türkiye bugün dünya havacılık tarihinde ABD'den sonra bir ilki başararak tarihe geçti. İstanbul Havalimanı'nda üç uçağın birbirinden tamamen bağımsız pistlere aynı anda iniş veya kalkış yapabildiği "eş zamanlı üçlü bağımsız pist operasyonu" bugün hizmete girerken CHP'den yine itiraz geldi. Sabiha Gökçen Havalimanı'nın inşaatı sırasında "uçağın inmediği yere havalimanı yapan başka ülke gördünüz mü siz?" diyen İstanbul Havalimanı'nın yapımına karşı çıkan 'havacılık cahili' CHP, dünyada ikinci Avrupa ilk olan sistemin uluslararası havacılık otoritelerinin gerekli prosüdürleri sağlanarak devreye alındığından bihaber olduğu ortaya çıktı.
CHP'DEN AKILLARA DURGUNLUK VEREN AÇIKLAMA
Avrupa’da ilk kez, İstanbul Havalimanı’nda eş zamanlı üçlü bağımsız pist operasyonunun başlamasının ardından açıklamalarda bulunan CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, aynı anda üç uçağın birbirinden tamamen bağımsız pistlere iniş veya kalkış operasyonu sağlayacak bu uygulama için alınan önlemlerin ve verilen eğitimlerin açıklanmasını istedi. Karasu, Ulaştırma Bakanı’ndan uygulamaya geçiş konusunda gerekli risk ve fizibilite çalışmaları, analizleri ve gerekli planlamaların zamanında ve gerçekçi olarak yapılıp yapılmadığının açıklamasını talep ederken bir takım sorular yöneltti.
İşte o sorular;
KARARI ULUSLARARASI HAVACILIK OTORİTELERİ VERİYOR
Türkiye'nin tarihe geçen adımı için çalışmalar 3 yıl öncesinden başladı. 3 uçağın birbirinden tamamen bağımsız pistlere iniş veya kalkış yapabilmesini sağlayan ileri seviye bir hava trafik yönetim teknolojisi olan proje için 2022 yılında çalışmalara başlandı. CHP'nin Türkiye'nin kendi kararıyla attığını sanarak itiraz ettiği "eş zamanlı üçlü bağımsız pist operasyonu" için uluslararası havacılık otoritelerinin gerekli tüm prosüdürleri eksiksiz olarak sağlandı. Pistin devreye girmesine de Türkiye değil, küresel kuruluşlar tarafından onay verildi.
İstanbul Havalimanı'nın projeye hazır hale gelmesi için ilgili tüm kuruluşlarla ortak emniyet analizi çalışmaları yürütüldü. "eş zamanlı üçlü bağımsız pist operasyonu"nun analiz çalışmaları Devlet Hava Meydanları İşletmesi, İGA, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı (EUROCONTROL), Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ve THY temsilcilerinin katılımıyla kapsamlı olarak ele alınarak hazırlandı.
PERSONELE BİNLERCE SAATLİK EĞİTİM VERİLDİ
Hazırlık çalışmaları 3 yıldır süren proje için personel eğitimleri de özenle gerçekleştirildi. İstanbul Havalimanı'nda projede görev alacak 500 çalışana binlerce saatlik teorik ve uygulamalı eğitim verildi. Edinilen bilgiye göre, süreçte 500 hava trafik kontrolörüne yaklaşık 4 bin 500 saatlik eğitim verildi. Bu eğitimlerin 1500 saati teorik, 3 bin saati ise uygulamalı olarak gerçekleştirildi.