Amerikalı ithalatçılar ve deniz nakliyecileri Trump’ın tarifelerinden ve ticaret savaşındaki gerilimlerin artmasından kaynaklanan siparişlerdeki geri çekilmeyi dengelemeye çalışırken, Çin’den çıkan yük gemilerinin iptal edilen seferlerinde bir artış olduğu bildiriliyor.
Nakliye şirketi HLS Group Çin’den toplam 80 boş sefer veya iptal edilen sefer kaydetti. Ayrıca müşterilerine gönderdiği bir notta, Çin ile ABD arasındaki ticaret savaşının talebin düşmesine yol açmasıyla birlikte, taşıyıcıların transpasifik hizmetleri askıya almaya veya ayarlamaya başladığını da yazdı.
Büyük deniz taşımacılığı ittifakı ONE, daha önce Mayıs ayında geri getirmeyi planladığı ve Qingdao, Ningbo, Şanghay, Pusan, Vancouver ve Tacoma limanlarını içerecek olan bir rotayı “bir sonraki duyuruya kadar askıya aldı”. Ayrıca halihazırda yürüyen bir rota, Wilmington, Kuzey Carolina’daki limana uğrama planını da iptal etmeye niyetli.
Kuzey Amerika’ya azalan yük konteyneri trafiğinin etkisi, yükü taşıyan limanlar ve lojistik şirketleri de dahil olmak üzere ekonomi ve tedarik zincirindeki birçok bağlantı için önemli olacak. Her yelken 8.000 ila 10.000 TEU taşıyorsa, bu 640.000-800.000 konteyner arasında bir navlun trafiğinde düşüşe eşit olacak ve limanlarda vinç operasyonlarının azalmasına, toplanabilecek daha düşük ücretlere ve konteyner alımlarında düşüşe yol açacak.
Dünya Ticaret Örgütü Çarşamba günü yaptığı açıklamada, Trump’ın tarife planının ardından küresel ticaret görünümünün “keskin bir şekilde kötüleştiği” konusunda uyardı.
Sea-Intelligence CEO’su Alan Murphy, “Siparişlerdeki bu düşüşün gemi programlarındaki öneminin ne seviyede olacağını bilmenin hiçbir yolu yok. Bunu tahmin etmek için hiçbir model yok. Size söyleyebileceğim şey, Asya’dan ABD’ye ticaret yollarına hizmet veren gemilerdeki konteynerlerin çoğunluğunun Çin olduğu. Sıfır konteyner seviyesine inmeyeceğiz, ancak konteynerlerde bir azalma göreceğiz” dedi.
Çin, ABD’nin tüm konteynerli ithalatının yaklaşık %30′unu oluşturuyor (2018′de %37 seviyesindeydi), ancak Asya’dan yapılan tüm ABD konteynerli ithalatının da yaklaşık %54′ünü oluşturuyor (Bu oran ise 2018′de %67 seviyesindeydi).
Stifel’in Küresel Lojistik ve Mobilite Direktörü Bruce Chan, tarife politikasının tüketici talebine göre önemli bir belirsizlik yarattığını ve perakendecilerin, özellikle 2021-2022 yılları arasındaki Covid sonrası tedarik zinciri sıkışıklığının ardından son zamanlarda yaşanan aşırı stoktan kaynaklanan “yara dokusu” göz önüne alındığında, işletmelerini envanterle muhafazakar bir şekilde konumlandırdıklarını söyledi. “Bu belirsizlik, doğuya giden transpasifik şeritlerde boş konteyner gemisi seferlerinde ortaya çıkmaya başlıyor, bizim görüşümüze göre, gelecek ayın başlarında gelen konteynerli ithalatta çift haneli bir düşüş potansiyeli ortaya çıkıyor” dedi.
Mart ayının son haftasından Nisan ayının ilk haftasına kadar küresel ve ABD ticaret yollarında rezervasyon hacimleri düştü. Giyim ve aksesuarlar da dahil olmak üzere çeşitli kategorilerde rezervasyonlarda keskin düşüşler oldu; yün, kumaş ve tekstilde ayrı ayrı %50′lerin üzerinde düşüş yaşandı. Çin’den konteynerlerde taşınan başlıca ürün kategorileri arasında giyim, oyuncak, mobilya ve spor malzemeleri yer alıyor ve bunların tümü yüksek tarifelere tabi.
Konteynerlerdeki azalmanın bir sonucu olarak, okyanus taşıyıcıları sadece gemileri iptal etmekle kalmayacak, aynı zamanda Çin’den Vancouver ve Tacoma’ya giden ONE hizmeti gibi yaygın olarak “gemi dizileri” olarak adlandırılan gemi rotalarını da ayarlayacak veya iptal edecek. Gemileri deniz taşımacılığını belirli limanlarda taşımaya yönlendiren bu rotalar, aylarca süren bir planlama gerektiriyor. Gemilerin ortadan kaldırılması, Asya’ya giden ve her iki yönde de seyahat eden gemilere dayanan ABD ihracatını da etkiliyor.